בחירת פונטים לאתר

הגופנים (פונטים) נמצאים בכל מקום, רובנו לא מקדישים להם תשומת לב מיוחדת ומתעלמים מהם, אך כאשר אנו עומדים לעצב אתר, לפונטים יש משמעות מיוחדת וחשובה בהעברת המסר. במאמר נלמד כמה חשובים על בחירת פונט מתאים לאתר.

מה זה בכלל פונט?

"גּוֹפָן או פונט הוא סגנון עיצוב צורת האותיות, כפי שבא לידי ביטוי באמצעי תצוגה כלשהו, פיזי כמו דפוס, דיגיטלי כמו תוכנת מחשב או באמצעות פלטפורמות נוספות להעברה ולהצגה של מידע טקסטואלי. תורת עיצוב הגופָנים היא תחום עצמאי בעיצוב גרפי. תורת עיצוב גופנים הנעשית באופן ידני היא קליגרפיה." ויקיפדיה

כמו שרבים כבר יודעים, ישנה כמות כמעט אינסופית של פונטים שימושים שונים. אנו עושים שימוש בפונטים בפרינט (מודעות וכרזות למשל), במיתוג (שילוט, לוגו), בעצם בכל מקום בו ישנה מילה כתובה וכמובן גם ברחבי האינטרנט.

במאמר הזה נתמקד בפונטים ווביים (web) בבניית אתרי אינטרנט וכיצד נבחר בפונט שמתאים לנו בעיצוב ובניית האתר, החנות או עמוד הנחיתה. 

סיווג פונטים

סריף

פונט עם ״קישוט״ מאופיין בצ׳ופצ׳יקים שמעטרים את האותיות

סנס - סריף

פונט ללא קישוטים, מודרני, הרבה יותר נפוץ כיום. לרוב‭ ‬בעל‭ ‬עובי‭ ‬אחיד

סלאב - סריף

פונטים‭ ‬שה״קישוטים״ שלהם ‬הזהים‭ ‬לעובי‭ ‬האות

כתב יד

כמו שכותבים 🙂

למה חשוב לבחור בפונט מתאים?

פונטים משדרים לנו מסר מעבר למילים עצמן והמידע החזותי שמועבר מהפונט יכול להעביר למשל: רצינות, קלילות, ילדותיות, יצירתיות או כל חוויה אחרת. 

חשבו על משרד עורכי דין רציני וגדול שמשתמש בפונט כתב יד ילדותי, או חנות משחקים אונליין שמשתמשת בפונט עתיק ומקראי. חוסר התאמה בין הפונטים לרעיון אותו נרצה להעביר, יכול ליצור תחושה לא נעימה, קבלת מסר שגוי והחמצת המטרה שלשמה בנינו את האתר. 

לפונטים יש משמעות מאוד גדולה עוד לפני שנתחיל לקרוא את הטקסט ולכן יש לשקול ברצינות את הפונט המתאים ביותר עבור האתר ובראש ובראשונה עבור הנמען.

איפה ניתן להתרשם מפונטים?

בעברית קיים מגוון מאוד גדול של פונטים בהם נוכל לעשות שימוש בחינם או בתשלום. כדאי מאוד להכיר את הפונטים הקיימים ולבקר באתרים בהם נוכל להתרשם מהם ואפילו לנסות אותם.

נתחיל כמובן ב Google Fonts שם נוכל להוריד פונטים (או להשתמש בהם באופן חינמי ישירות מאלמנטור). שימו לב שתוכלו לעשות שימוש בשדה הטקסט שם על מנת לראות ב״לייב״ איך הפונטים נראים בטקסט שהקלדתם.

והנה כמה אתרים מומלצים לפונטים בעברית – בחלקם הפונטים בתשלום ובחלקם בחינם שווה להורדה:

פונטים חינמיים מומלצים לאתרים

ישנם מספר פונטים חינמיים נפוצים שרבים מבוני האתרים עושים בהם שימוש באתרים. כפי שכתבתי בהתחלה, חשוב לבחור בפונט מתאים, קריא ונעים לעין לאתר שלכם.

פונט רוביק Rubik

פונט היבו Heebo

פונט אלף Alef

פונט אופן סנס עברית Open sans hebrew

פונט וארלה מעוגל Varela Round

פונט רובוטו Roboto

פונט ארימו Arimo

פונט מונטסרט Montserrat

אמטיק Amatic SC

סקולר אחת Secular One

פונט עברי צפוף Open Sans Hebrew condensed

פונט טהומה Tahoma

המלצות

כמה טיפים והמלצות חשובות בשימוש בפונטים באתרים:

פונטים ומהירות טעינה

כמו מרכיבים אחרים באתר, גם לפונטים ישנה השפעה על מהירות טעינת האתר. וכתוצאה מכך גם יכול לגרום לירידה בציון מהירות האתר והקידום בגוגל.

אתרים רבים משתמשים בעת בנייתם בפונטים של גוגל (למשל דרך אלמנטור). אך כדי לטעון את הפונטים בכל פעם שהעמוד עולה, נוצרת בקשה חיצונית לגוגל הגורמת להאטה בטעינת האתר. 

הפתרון – שימוש בפונטים באלמנטור בצורה מקומית. ניתן להוריד את הפונטים ולהעלות אותם לשרת שלנו.

נגדיל ונבחר רק במשקלים שנעשה בהם שימוש באתר ע"מ לשפר את המהירות אפילו יותר.

מה לגבי ההיבט המשפטי?

בישראל פונטים מוגנים בחוק לשמירת זכויות יוצרים. חשוב לשים לב לסוג הרישיון לשימוש בפונטים. קיימים רישיונות שונים לפונטים לפי סוג השימוש (חינמי, דסקטופ, וובפונט ואפליקציה). וכן רישיונות מיוחדים כמו לשימוש אקדמי, שידור ועוד. חשוב לשים לב לתנאי השימוש בפונט כדי לא להגיע לכדי תביעה על הפרת זכויות יוצרים. 

עוד בבלוג של שוף

ההבדל בין עמוד נחיתה לאתר

אתר אינטרנט הוא אוסף של עמודים שבהם משתמשים יכולים לקבל מידע ולבצע פעולות כגון רכישת מוצרים, קבלת שירותים, וכו'. עמוד נחיתה הוא עמוד ייחודי הנועד להפנות את המשתמש לביצוע פעולה מסוימת כמו רכישה או מילוי טופס. למדו עוד במאמר הבא.

קראו עוד »
לשיחה לחצו כאן
1
רוצה לדבר?
Shoof Digital
היי!
שנדבר בוואטסאפ?